۰
(۰)

سخنرانی آسانسوری چیست؟

اگر بخواهیم یک تعریف کوتاه از سخنرانی آسانسوری (Elevator pitch) داشته باشیم، می توانیم بگوییم: سخنرانی آسانسوری یعنی اینکه ما بتوانیم در برخورد با یک فرد بسیار مهم در زندگی خودمان، طی مدت زمان بسیار کم، در حد ۳۰ ثانیه الی نهایتاً ۳ دقیقه ( اگر خیلی خوش شانس باشیم) کاری کنیم که آن فرد به صحبت های ما گوش کند و ابراز تمایل کند که در یک فرصت دیگر با ما ملاقات داشت باشد تا در آن فرصت بتوانیم به هدف خودمان برسیم.سخنرانی آسانسوری در سه حالت

سخنرانی آسانسوری چه چیزی نیست؟

برداشت اشتباهی که خیلی از افراد دارند این است که در سخنرانی آسانسوری باید به کل هدف خود برسند و مثلاً اگر هدفشان فروش یک محصول است باید حتماً در همان فرصت کار را تمام کنند.

چرا می گن سخنرانی آسانسوری؟

این فرضیه از آنجا معروف شده که می گوید: فرض کنید شما یک پروژه همکاری با آقای بیل گیتس دارید و اتفاقی در طبقه ۵- یک ساختمان او را در آسانسور می بینید و تا طبقه ۱۱ همراه او هستید و اگر این مهارت را داشته باشید باید طی این زمان تا رسیدن آسانسور ایده و خواسته خودتان را طوری بیان کنید که آقای بیل گیتس متقاعد شود که با شما ملاقاتی داشته باشد تا در مورد آن موضوع با هم مفصل صحبت کنید.

کجا کاربرد داره؟

اگر بخواهیم از کاربردهای سخنرانی آسانسوری تعدای را نام ببریم می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
• ارائه یک پیشنهاد به یک فرد مهم
• ارتباط اولیه یک دانشجو با استاد
• پیشنهاد ازدواج
• پیشنهاد همکاری
• درخواست ملاقات
• و….

 

شناخت مخاطب در سخنرانی آسانسوری

یکی از مهمترین عوامل تعین کننده برا ایجاد یک رابطه بلند مدت موثر این است که بدانیم با چه شخصی و با چه روحیات و علایق و تعصباتی روبرو هستیم و بر اساس همان موارد صحبت خودمان را طراحی و ارائه کنیم .

یک نفر در حال قدم برداشتن برای سخنرانی آسانسوری

چند قدم تا یک سخنرانی آسانسوری تأثیرگذار

قدم اول: بگید که چه خدمتی می تونید انجام بدید
قدم دوم: . روش انجام خدمت رو خلاصه بگید
قدم سوم: بگید چه فرقی با دیگران دارید( وجه تمایز)
قدم چهارم: بگید چه مهارتهایی دارید
نکته مهم: همیشه قبل از حضور در چنین شرایطی، اگر ازپیش تعین شده باشد کاملاً شرایط را در نظر بگیرید و یک سخنرانی آسانسوری عالی و خلاصه آماده کنید و هرچند بار که نیاز است تمرین کنید تا با آمادگی کامل حاضر شوید و بهترین نتیجه را بگیرید.

همیشه آماده باشید

نسبت به کار و اهداف خودتان ۱۰ مدل معرفی و سخنرانی آسانسوری آماده برای خودتان داشته باشید و تمرین کنید تا در موقعیت ناگهانی بتوانی نتایج طلایی بگیرید.

یک ویژگی مهم سخنرانی آسانسوری

سخنرانی آسانسور که طراحی می کنیم باید به صورتی باشه که یه نفعی به مخاطب برسونه و مخاطب احساس کنه که ما هدفمون رسوندن یک مفعت به اونه تا تمایل داشته باشه ارتباط طولانی تری با ما برقرارکنه.
برای این کار باید ابتدا خدماتی که می خواهیم به مخاطب برسانیم را بیان کنیم تا متقاعد شود به صحبت به ما ادامه دهد .

اشتباهات رایج در سخنرانی آسانسوری

۱٫ معرفی طولانی: ذهن انسان در اولین برخورد با افراد به این فکر می کند که چه منفعتی دریافت می کند و اگر ما شروع کنیم و به مدت طولانی خودمان را معرفی کنیم ذهن فرد به اصطلاح می گوید( به من چه؟ هرکی می خوای باش؟) . به نظر من اگر حتی در ابتدا خودمان را معرفی هم نکنیم بهتر است زیرا می توانیم از این فرصت برای معرفی خدمتمان استفاده کنیم و شانس خودمان را برای ارتباط بلند مدت بعدی بیشتر کنیم.
۲٫ معرفی کامل خدمات: اشتباه دیگری که معمولاً انجام می شود این است که افراد شروع می کنند و محصول یا خدمت خودشان را به صورت اجمالی و کامل توضیح می دهند که این کار اصلاً با اصول ارتباط آسانسوری مطابقت ندارد و باعث سردرگمی مخاطب می شود.
پس ما باید فقط یک سرفصل یا خلاصه خیلی کوتاه از صحبت خودمان را ارائه کنیم.

امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد
شاد، موفق و پویا باشید
عباس طاهری

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.