۰
(۰)

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

کاریزما چیست؟

این یکی از سوالاتی است که خیلی زیاد پرسیده می شود و تعریفی که من برای این واژه دارم این است که: کاریزما یک کلکسیون از رفتارهای مثبت و جذاب مثل، بیان جذاب، مردم داری، خلق نیکو و … به کل تمام رفتارهایی که باعث می شود دیگران با اشتیاق به سمت ما کشیده شوند است.
فردی که شخصیت کاریزماتیک دارد، دیگران از اینکه در کنار او هستند احساس افتخار می کنند و از اینکه با چنین فردی ارتباط دارند احساس برتری می کنند.
یک شخصیت کاریزماتیک از نظر دیگران انسانی قابل اطمینان است و از جنبه های مختلف دیگران او را قبول دارند.
نکته: امکان دارد فردی از نظر یکسری از افراد با عقاید و افکار خاص بسیار کاریزماتیک شناخته شود و از نظر فردی دیگر اصلاً اینطور نباشد. پس هرگز نمی توان همه را راضی نگه داشت و در نظر همگان کاریزماتیک بود.
فقط باید سعی کنیم اول در نظر خودمان و بعد افراد با مسیر فکری خودمان فردی جذاب و دوست داشتنی تلقی شویم.
اگر بخواهیم برای یک رهبر این ویژگی را تعریف کنیم می توانیم اینگونه بیان کنیم:
توانایی برقراری آسان ارتباط با دیگران، اثرگذاری زیاد گفته ها و افکار او بر دیگران و الهام بخشی زیاد برای قرار گرفتن در مسیر درست تا افراد به همراهانی وفادار به او تبدیل شوند.
البته منظور ما از رهبر، فقط رهبر یک مملکت نیست، بلکه هر شخصی که تعدادی از افراد دنباله رو او هستند و دوستش دارند می تواند یک رهبر باشد. 

 

کاریزما چه چیزی نیست؟

اگر بخواهم به صورت خلاصه این بحث را بیان کنم می توانم بگویم که منظور ما از کاریزما لوس بازی نیست، انجام حرکات مصنوعی برای فریب دیگران نیست و تقلید از دیگران هم نیست.
ویژگی کاریزماتیک باید در شخصیت ما نهادینه شده باشد و جزء رفتارهای واقعی ما باشد و اگر کار مثبتی انجام می دهیم برخواسته از اعماق وجود ما باشد.
اگر به صورت مصنوعی کارهایی را انجام دهیم که از دید دیگران جذاب دیده شویم، مطمئن باشید که ضمیر ناخودآگاه افراد متوجه این موضوع شده و هرگز به این هدف نخواهیم رسید.

مردی به نوشته c روی لباسش به نشانه کاریزما چیست؟آیا شخصیت کاریزماتیک ذاتی است یا اکتسابی؟

همانطور که گفته شد کاریزما مجموعه ای از موارد مختلف است که مکمل همدیگر هستند و بخشی از مولفه های دارا بودن این ویژگی در بعضی افراد از کودکی وجود دارد. اما در مجموع کاریزماتیک بودن یک مهارت است و هرکس که بخواهد می تواند با آموزش دیدن و تمرین و تجربیات شخصی این مهارت را بدست بیاورد.
همانطور که اشاره شد رفتارهای کاریزماتیک باید از درون انسان بجوشد و رفتارهای کاملاً واقعی شخص باشد وگرنه نمی تواند تأثیر مثبتی در پی داشته باشد.

داشتن شخصیت کاریزماتیک کجا به کارمون میاد

اگر بخواهم به طور خلاصه در مورد این موضوع صحبت کنم باید بگویم که اگر خواسته و هدف بزرگی در سر دارید، برای رسیدن به آن نیاز به همراهی افراد دیگر دارید و ساده ترین و کاربردی ترین راه برای همراه ساختن دیگران با خودتان برای رسیدن به اهداف، داشتن شخصیت دوست داشتنی و کاریزماتیک است.
اگر از این مهارت برخوردار باشید افراد به صورت داوطلبانه و با اشتیاق به شما می پیوندند و از آن مهمتر با اشتیاق و تمام توانشان با شما همکاری می کنند.

تصویر یک مرد برای نشان دادن نسببت کاریزما با اعتماد به نفس و عزت نفسنسبت کارزیما و عزت نفس و اعتماد به نفس

اگر می خواهیم دیگران ما را دوست داشته باشند و به ما احترام بگذارند و اعتماد کنند باید در مرحله اول خودمان عاشق شخصیت خودمان باشیم، به خودمان احترام بگذاریم و از عملکردها و گفته های خودمان اطبمینان داشته باشیم و تا این موارد به دیگران هم انتقال پیدا کند و رفتار متقابل انجام دهند.

انسانی با مولفه های بالا به علاوه داشتن صداقت و علاقه به خدمت به دیگران یک فرد با عزت نفس بالا شناخته می شود و چنین فردی زمانی که مورد تأیید و دوست داشتن دیگران واقع می گردد و اهدافش مقرر می گردد، باعث می شود اعتماد به نفسش هم به شدت بالاتر برود و به همین منوال میزان کاریزماتیک بودن فرد هم افزایش پیدا می کند و این روند ادامه پیدا می کند.

پیشنهاد می کنم حتماً مقاله آموزش سخنرانی را هم مطالعه کنید.

چند قدم تا تبدیل شدن به یک شخصیت کاریزماتیک؟

 

همانطور که بیان شد بخش بسیار زیادی از این شخصیت را می توان به عنوان مهارت بدست آورد که در ادامه به این مسئله می پردازیم:

افراد داری کاریزما در جهاناولین قدم:انتخاب الگوی مناسب.

همه ما افرادی را دیده ایم که از کاریزمای بالایی برخوردار بوده اند. اولین قدم این است که لیست کوچکی از افرادی که دوست داریم خصایص اخلاقی و رفتاری آنها را داشته باشیم را بتویسیم.

دومین قدم: خصوصیات افراد دارای کاریزما

در دومین قدم ، لیست خصوصیاتی از این افراد که می پسندید و دوست دارید شبه به آنهابشوید را یادداشت کنید.

قدم سوم : هدف گذاری و برنامه ریزی

در این مرحله داشتن خصوصیات این افراد را برای خودتان به یک هدف محکم تبدیل کنید و یادداشت کنید که تا چه تاریخی می خواهید به این اهداف برسید و از آن مهمتر اینکه چه اقداماتی می خواهید برای رسیدن به آن انجام دهید. 

یک اقدام  این است که شروع به تمرین کنید و در جمع های مختلف آن رفتارها را انجام دهید.

نکته مهم: قبل از اینکه بخواهید اقدامی برای این اهداف انجام دهید باید این رفتارها، رفتار واقعی شما باشد و اگر نمایشی باشد مطمئن باشید نتایج بلند مدتی برای شما در پی نخواهدداشت.

قدم چهارم:تصویر سازی ذهنی

قبل از اینکه بخواهید جلوی جمع های واقعی این کارها را انجام دهید از تکنیک فوق العاده قدرتمند تصویر سازی ذهنی استفاده کنید. خودتان را در آن موقعیت ببنید و پله پله برنامه ریزی کنید که چه اقدامی باید انجام دهید و چه چیزی باید بگویید.

قدم پنجم: شرایط را در نظر بگیرید

یک فرد کاریزماتیک باید باهوش باشد و بداند که در چه زمانی و چه موقعیتی و اینکه برای چه کسانی در حال صحبت کردن است و بسته به نیاز آنها اهداف را دنبال کند تا به بهترین نتیجه ممکن برسد.

قدم ششم: انعطاف پذیری

یک فرد کاریزماتیک علی رغم اینکه انسانی مقتدر و با اعتماد به نفس است، اما هرگز با افراد دیگر که خواسته ها تیپ شخصیتی و اعتقاداتشان یکی نیست مقابل به مثل نیمی کند. بلکه با انعطاف پذیری سعی می کند دنیا را از چشم آنها ببیند و ادراک کند و راهکارهایی برای ارتباط خوب و متقاعد کردن آنها برای حرکت در مسیر صحیح ارائه کند.

قدم آخر: نفوذ کلام با فن بیان قوی و سخنرانی قدرتمند

اگر در بین افراد و رهبران کاریزماتیک جهان جستجو کنید، یک مهارت مشترک و کاملاً تعین کننده را در تمام آنها می توان یافت و آن هم فن بیان قوی و سخنرانی حرفه ای است .

اگر فن بیان قوی نداشته باشیم نیم توانیم داشته ها و اهداف منظورمان را به خوبی به دیگران انتقال دهیم و این مسئله باعث می شود استعدادهای ما درونمان از بین برود ونتوانیم آنها را به دیگران انتفال دهیم.

البته جای هیچ نگرانی نیست. چون مهارتهای کلامی قابل آموختن است و با یادگیری آنها و تمرین در این زمینه مهارت کافی را بدست بیاوریم.

 

 

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.